vklase ([info]vklase) wrote,
@ 2007-11-07 16:28:00
Previous Entry  Add to memories!  Tell a Friend!  Next Entry
Entry tags:redaktoriaus pabambėjimai verandoje

Seno bambeklio veranda-9

Visą laiką porinu čia, kad skaitytojams, ergo, ir žurnalui reikia pirmiausia pasakojimo, istorijos.

Žurnalo tekstas būtent tuo iš esmės skiriasi nuo naujienų agentūros pranešimo ar laikraščio teksto. Pastaruoju atveju teksto kompozicija paprastai būna vadinamosios „apverstos piramidės“. Pirmiausia atsakoma į klausimus: kas, kur, kada, ką veikė, kaip, o po to – galbūt – kodėl, kas iš to ir visas kitas papildomas fonas. „Reuters“ mokytojai aiškino, kad rašyti reikia taip, tarsi tu būtum autobuso stotelėje, o tavo pašnekovas – nutolstančiame autobuse: viską, kas svarbiausia – kol jis dar arti ir gali girdėti.

Rašymas žurnalui – iš esmės kitoks. Čia mes pasakojam istorijas. Skirtumas maždaug toks, jeigu prisiminsime (ne, ne stalius, kurių turbūt tikėjotės) mūsų protėvius medžiotojus: laikraščiui – „Ei, gentie, ten mamutas už lomos...“, žurnalui (vakare prie laužo) – „o tada Greitosios Kojos prisėlino prie mamuto, užsimojo iš visų jėgų ir suvarė jam į gauruotus paslėpsnius savo ištikimą uosinę ietį...“

Tai yra, kad ir kaip būtų keista tai girdėti, bet rašome prozą – dokumentines noveles. Daugelis žurnalų rašytojų labai nesunkiai pereina prie knygų rašymo.

Taigi prozos kompozicijos principai galioja – tai, ką dėstė Aristotelis ir kas visą laiką buvo kalama turbūt viso pasaulio mokyklose. Įžanga, dėstymas, pabaiga. Užuomazga, konflikto vystymas, atomazga. Ir dar krūva visokių variantų, kurie visi iš esmės kalba apie tą patį.

Čia pačia bendriausia prasme. Iš tikrųjų kiekvienas atskiras atvejis (ir nenustebinsiu nieko tai rašydamas) yra individualus ir unikalus. Po stogu, kuris vadinasi „feature story“ (arba apybraiža) gali glaustis gal keliolika įvairių tipų ir spalvų rašinėlių – nuo „how to“ istorijos (kaip ką nors padaryti) iki asmenybės portreto. Kiekvienas jų gali turėti ir turi savo organizacijos principus.

Yra daugybė mažų triukų, kuriuos žmonės naudoja nuo pat tų laikų, kai medžiojo minėtą mamutą, kaip padaryti pasakojimą įtraukiantį, įdomų. Stebuklinių pasakų struktūros studijose jie visi iš esmės aprašyti. Gali būti, kad vis po truputį pasipasakosiu, jei neatsibos vieną dieną maloniems skaitytojams šitie postringavimai.

O šituose savo pabambėjimuose noriu pasakyti ketinantiems rašyti tiktai tris dalykus. Vieną jau pasakiau – apie pasakojimą. Tuoj bus kiti du.

Negalima palikti teksto atviro. Pabaiga turi būti būtinai. Jeigu jau nuaudėme, mazgelius suraišiokime (o – netyčia išėjo audėjų, ne stalių metafora). Tai gali būti: „Žvelgiu į kalnus, kur liko dalis manęs.“ Tai gali būti: „Ko čia skaitote? Eikite gyventi.“ Arba: „Nežinau, ar kai kitą kartą čia atvažiuosiu, dar rasiu senuosius medžius.“ Arba: „Ir aš ten buvau, alų midų gėriau.“ Kaip tik norite. Bet pabaiga turi būti. „Taip mes praleidome savo atostogas Kipre“ – ne pabaiga. „Skatinkime inovacijas Lietuvoje“ – irgi ne pabaiga.

Pats paprasčiausias ir, beje, dažniausiai naudojamas būdas uždaryti tekstą – „žiedas“.

Praturtėję visu pasakojimu, kažką sužinoję, grįžtame į pradžią, į tą pačią aplinką, prie to paties personažo arba prie to paties įvykio ir pamatome viską jau su naująja patirtimi. Turbūt pusė visų pasakojimų baigiama šitaip. Ir nieko blogo tame nėra. Jeigu nežinote, kaip uždaryti, griebkitės „žiedo“.

Galų gale hegeliškos triados „tezė-antitezė-sintezė“ kaip galimo mąstymo įrankio irgi dar niekas neatšaukė.



(Post a new comment)

Čia priplaukė bebras ir perklausė pasitikslindamas:
[info]zalias_bebras
2007-11-07 02:49 pm UTC (link)
O pabaigos variantas “čia priėjo Kindziulis ir tarė“ - tinkamas, ar irgi nelabai? :)

(Reply to this)(Thread)

Re: Čia priplaukė bebras ir perklausė pasitikslindamas:
[info]vklase
2007-11-07 02:57 pm UTC (link)
čia žanras kitas. tam žanrui, kuris vadinasi anekdotas,tinkamas.

(Reply to this)(Parent)(Thread)

Re: Čia priplaukė bebras ir perklausė pasitikslindamas:
[info]zalias_bebras
2007-11-07 04:05 pm UTC (link)
Tai kad visas gyvenimas - grynas anekdotas... :)

(Reply to this)(Parent)(Thread)

Re: Čia priplaukė bebras ir perklausė pasitikslindamas:
[info]vklase
2007-11-07 04:08 pm UTC (link)
na taip, bet apie tai - rytoj.

(Reply to this)(Parent)


[info]popas
2007-11-07 02:55 pm UTC (link)
O čia taip viskas griežtai? :)
Na pvz kitose knygose po taisyklių būna prierašas "Visa aukščiau išdėstyta yra rekomendacinio pobūdžio, bet galima daryti ir savaip" :)

(Reply to this)(Thread)


[info]vklase
2007-11-07 02:58 pm UTC (link)
taigi va parašyta: "Iš tikrųjų kiekvienas atskiras atvejis (ir nenustebinsiu nieko tai rašydamas) yra individualus ir unikalus."
apie tai, kad reikia uždaryti - jokiu būdu nerekomendacinio :-)

(Reply to this)(Parent)

ir aš pabambėsiu
[info]deja_voodoo
2007-11-07 03:10 pm UTC (link)
aha, vat už šitą „Ko čia skaitote? Eikite gyventi.“ Jankauskui (dėl paskutinio straipsnio) norėčiau perduoti "Ko čia rašote? Nemokykite mūsų gyventi" )

ir dar. gal tai būdinga tik man, bet straipsnyje, kuris ne apie finansus ar statistiką, skaičiai vargina. 17.5 tūkstančio to, o tai daugiau nei 3 kartus nei ano, o štai jei kartu sudėjus tą ir aną bus net 16 kartų daugiau nei vidurkis šitojo.
bet tai subjektyvu ir nepretenduoja į tiesą )

(Reply to this)(Thread)

Re: ir aš pabambėsiu
[info]vklase
2007-11-07 03:19 pm UTC (link)
ne, ne tik tau. tai universalu. kitokie simboliai nei raidės yra išties ritmo pertraukėjai. stengiuosi juos grūsti po truputį, kur įmanoma, bent jau į boksus. procentai pavyzdžiui jau kuris laikas rašomi ne simboliu.

(Reply to this)(Parent)(Thread)

Re: ir aš pabambėsiu
[info]deja_voodoo
2007-11-07 03:34 pm UTC (link)
na, man tie boxai yra ritmo pertraukėjai. nes skaitau skaitau, jau reikia verst kitą puslapį, nes mintis dar nepasibaigė, o čia boxe dar informacija prieš akis )

(Reply to this)(Parent)(Thread)

Re: ir aš pabambėsiu
[info]vklase
2007-11-07 03:41 pm UTC (link)
o va tokių pertraukėjų reikia. fokusas bemaž kiekvienoje kūryboje yra ritmo ir ritmo pertraukimų suderinimas.

(Reply to this)(Parent)(Thread)

Re: ir aš pabambėsiu
[info]deja_voodoo
2007-11-07 03:47 pm UTC (link)
nesutinku, kolega. šiuolaikis žmogus, prsitaiko skaityti tekstą kompiuterio ekrane, kuriame nuolatos mirksi, kabo, plaukioja reklaminiai baneriai. atsiranda selektyvaus dėmseio įgūdis, t.y. skaitoma tik tai, kas yra vienodame fone - o visa kita, smegenys sėkmingai nufiltruoja. kadangi smegenims didelio skirtumo tarp spausdinto ir elektroninio vaizdo nėra, taip pat sėkmingai nufiltruojami ir minėtieji boxai.

p.s. kažko aš šian daugiatekstauju. reiks pirštus susirišt. dienai kitai.

(Reply to this)(Parent)(Thread)

Re: ir aš pabambėsiu
[info]vklase
2007-11-07 03:51 pm UTC (link)
gal ir yra racijos tame, ką sakai. daug galvosiu. bet atversk, pavzydžiui, Iliustruotąjį mokslą...juk smagu nagrinėti tas schemutes...

(Reply to this)(Parent)(Thread)

Re: ir aš pabambėsiu
[info]deja_voodoo
2007-11-07 04:07 pm UTC (link)
na tai ten visai kita auditorija ))

(Reply to this)(Parent)

OT
[info]zalias_bebras
2007-11-07 04:08 pm UTC (link)
“Afftar, piešy eščo!“ (c) :D

Pirštų prašome nesirišti, o pradžiuginti nuotraukomis. Va, šiandien gi kaip gražiai pasnigo... ;)

(Reply to this)(Parent)


[info]liutus.wordpress.com
2007-11-08 01:05 pm UTC (link)
Labai gražaus "žiedo" pavyzdys: http://www.balsas.lt/naujiena/173857 :)

(Reply to this)(Thread)


[info]vklase
2007-11-08 02:04 pm UTC (link)
sakiau gi, kad lengviausias būdas išsisukti.

(Reply to this)(Parent)(Thread)


[info]vklase
2007-11-08 02:06 pm UTC (link)
be kita ko - ten dvigubas žiedas, jeigu atkreipei dėmesį. o tai jau meistrystė. esė labai žavus.

(Reply to this)(Parent)(Thread)


[info]liutus.wordpress.com
2007-11-08 02:30 pm UTC (link)
Tenisas? :)Dėl meistrystės tikrai nesiginčysiu.

(Reply to this)(Parent)


Create an Account
Forgot your login?
Login w/ OpenID
English • Español • Deutsch • Русский…