vklase ([info]vklase) wrote,
@ 2008-03-18 16:18:00
Previous Entry  Add to memories!  Tell a Friend!  Next Entry
Entry tags:prie virtuvės stalo

Parole, parole, parole...

Būdamas, rodos, sveiko proto ir panašu, kad geros atminties.... 

Ir vėl kažkur veliuosi. „Žodžiai, žodžiai, žodžiai“ – dainavo kitados Mina (tikrai ne Mino) su Adriano Celentano.

Tolyn labyn žiūrėdamas į įvairiausius pašnekesius pačiuose įvairiuosiuose sluoksniuose ir lygmenyse, galvoju, kad ne iš to galo vis bandome prieti.

Nes, kaip sakydavo Liudwigas Wittgensteinas, didžioji dalis diskusijų kyla dėl to, kad neapibrėžtos arba neišsiaiškintos vartojamų terminų reikšmės.

Tik pradėjau rašyti ir prisiminiau, kad lyg visa tai jau esu kažkur matęs. Paskui prisiminiau, kur. Vos atėjęs dirbti į „Verslo klasę“, parašiau šiokį tokį tekstuką į alfa.lt – tuomet dar tinklaraščių neturėjau. Ir nė kiek nesidrovėdamas jį dabar čia iš naujo padėsiu, nes: a) nemanau, kad būsite jį matę, b) be visų kitų malonumų, yra paskutinė savaitė prieš spaustuvę, ir neturiu aš per daug laiko postringauti.

Jūs jau nepykite.

Žodynų sausra

2006-08-06 14:03

Žmogus be savo biologinės odos dar turi antrą – informacinę odą. Ji apsaugo nuo žalingo informacinės aplinkos poveikio, padeda reguliuoti informacinę temperatūrą, kartu yra svarbi kaip jutimo organas ir filtras. Ji tokia pat būtina žmogaus gyvybei palaikyti, kaip ir pirmoji oda. Informacinė oda, kuri pradeda gaubti žmogų nuo pat gimimo, auginama pirmiausia žodžiais. Tai banalu, bet žodis yra ir vaistas, ir ginklas.

Tamsi pietietiškos kilmės moteriškė, prieinanti prie jūsų atimti pinigus ir siūlydama paburti, puikiai moka naudoti žodį kaip ginklą: „ei, gražuole, visą teisybę pasakysiu, didelis džiaugsmas tavęs laukia...“. Ir jeigu yra akių kontaktas, galite nė nepastebėti, kaip tiesiate rankoje suspaustus „darių ir girėną“ šitai žodžio meistrei.

Metas pažerti žiupsnį paradoksų, perdėjimų ir provokacijų: žmogus yra pirmiausia žodynas. Kiekvieno informacinė oda yra skirtinga ir vienintelė, kaip pirštų antspaudai. Žmogaus buvimą viešojoje erdvėje, net jo poziciją ir statusą nulemia būtent jo žodynas. Nekalbant jau apie nuomonių lyderius.

Lyderis ir yra ne kas kita, tik specifinis žodynas – geriausiai išreiškiantis tam tikros grupės žmonių tam tikro laiko jausenas. Žodynas sukuria solonus, aleksandrus, ruzveltus, kenedžius, jelcinus. Pirmiausia atsiranda žodynas, po to gimsta jį viešai išreiškiantis žmogus – štai taip turime lyderį. Beje, lyderio, ypač politikos lyderio, žodynas paprastai esti gerokai platesnis, įvairesnis, jis tiesiog moka daug daugiau skirtingų visuomenės grupių subkalbų.

Žodžiai nuvertėja. Devalvuota jau visa krūva žodžių – net tam tikrų žodžių grupių. Jie nuvertėja tuomet, kai sukuriamos jų tvirtos asociacijos su tam tikrais reiškiniais, asmenimis, kurios po to neigiamai emociškai nuspalvinamos. Pirmiausia jie praranda emocinį, po to - ir kitokį turinį. Kai kurie iš jų, tiesą sakant, niekada emocinio turinio ir neturėjo – vadinasi, jie viso labo nuvertėja dar sparčiau.

Tarp kitko, vienas žodžio nuvertinimo įrankių – kalbos politinio korektiškumo perdėtas puoselėjimas: jis naikina žodžius lygiai gerai kaip melioracija naikina kai kurias gyvūnų ir augalų rūšis. Štai ir šito teksto viena iš pirmųjų pastraipų būtų išėjusi ir trumpesnė, ir aiškesnė, jeigu nebūtų tekę visais įmanomais būdais vengti žodžio „čigonė“. Kaip melioracija kartkartėmis labai paspartina eroziją, taip politinio korektiškumo volas skubina žodynų sausras.

Kiekvienas viešai svarstantis šiuolaikinį gyvenimą autorius būtinai bent kartą yra parašęs, kad „nėra vizijos, nėra idėjų, nėra įžvalgų“. Ir iš esmės tai tiesa – idėjų badas akis bado. Apie jį kol kas nekalbėjo tik tinginys. Mano galva, daugelis mūsų skundų dėl partinių programų tuštumo ar vienodumo, dėl idėjų stygiaus plaukia iš kalbos nugyvenimo, viešosios kalbėsenos išpustymo.

Žodyno teritorijos, kuriose viešas žmogus kalbėdamas jau nebegali būti, yra, pavyzdžiui, tokios (ir jų vis daugėja): pilietinė visuomenė, tvarka, stabilumas, teisingumas, permainos, reformos, valstybininkas. Į šitą reiškinį viename savo tekste atkreipė dėmesį ir Vytautas Radžvilas.

Kadangi vienas po kito viešojoje kalboje žodžiai devalvuojami, vis sunkiau sekasi suformuluoti teiginius ir formuoti ideologijas, sugebančias daryti įtaigą žmonėms. Taip filologiniai rūpesčiai virsta politinėmis problemomis. Ir politinių problemų nebus įmanoma spręsti, kol nebus esmingai atnaujintas viešojo kalbėjimo žodynas. Nebus jokio proveržio be naujos kalbėsenos.

Nors termino „proveržis“ autorių garbei tenka pasakyti, kad būtent jie suvokia šią nususintos kalbos problemą ir kartais stengiasi atšviežinti žodynus: „saulėlydis“, „saulėtekis“, „proveržis“, „vaivorykštė“.

Nieko pernelyg nauja po saule – jaunas vynas turi būti pilamas į naujus vynmaišius, o ne į senus.

Šitai nėra vien mūsų krašto problema. Europa visa serga idėjine mažakraujyste, kurią lemia žodyno nususimas, kuris savo ruožtu atsiranda dėl viešosios kalbos vienodinimo ir politinio korektiškumo.

Tad buvimas Europos viešosios kalbėsenos erdvėje mūsų žodynų sausras tik paskatins. Žodyną gaivintų gyva, aistringa vieša diskusija. Bet jai vietos vis mažiau ir mažiau, nes idėjiniai oponentai kažkaip pamažu sugebėjo tapti priešais ir dabar ginčijamasi vis labiau tik uždaruose bendraminčių būreliuose – ir tokios diskusijos pamažu pradeda panėšėti į socialistinio realizmo literatūrą, kai būdavo „konfliktas tarp gero ir geresnio“.

O juk tas, kuris įžvelgs atsirandantį arba sugebės sukurti naują žodyną, atras naujus, šviežius žodžius, turės ir valią, ir valdžią.

P.S. Jeigu kam nors jų reikia.




(Post a new comment)


[info]lyja
2008-03-18 04:15 pm UTC (link)
apie informacinę odą tai man deja vue - kažkur tikrai skaičiau.
teigiama, kad politines programas skaito 5 proc. rinkėjų, todėl ir ap-, nu-čiulpiami tie žodžiai pavieniai iki gyvo kaulo.

(Reply to this)(Thread)


[info]vklase
2008-03-19 08:40 am UTC (link)
aga, galbūt - apie 270 įrašų jau, visko gali būti... Be to, tokia yra mano darbinė hipotezė, tai kaip aš galiu kitaip galvoti.

(Reply to this)(Parent)(Thread)


[info]lyja
2008-03-19 08:57 am UTC (link)
gal šiaip diskutavom. berods, apie informaciją kaip apie bangą... nieko neprisimenu..)

(Reply to this)(Parent)


[info]zalias_bebras
2008-03-20 07:29 am UTC (link)
O kiek žmonių perskaito pilną tekstą LJ friends_uose? ;)

(Reply to this)(Parent)(Thread)


[info]lyja
2008-03-20 07:33 am UTC (link)
neturiu tokios statistikos. jei man įdomu - skaitau )

(Reply to this)(Parent)

Kitas galas
[info]kasparas.net
2008-03-18 06:59 pm UTC (link)
Aš manau, kad vis tik sumaišytos priežastys ir pasekmės. Tu gali atkasti puikiausią žodį, sujaudinantį kiekvieno tautiečio širdį, tačiau jei jį užklijuosi ant tuščio muilo burbulo, tas žodis neišvengiamai taps nuvalkiotas. Ir iš kitos pusės, kai žmogus turi nuostabią idėją, apie ją jis gali pasakoti paprasčiausiais žodžiais -- žmonės eis paskui tos idėjos autorių (ruporą) nors ir grandinėm surakinsi.

Todėl aš manyčiau, kad pirma reikia rūpintis geromis idėjomis, o tik paskui gražiais žodžiais joms pavadinti.

(Reply to this)(Thread)

Re: Kitas galas
[info]vklase
2008-03-19 08:39 am UTC (link)
tai kad ne, Kasparai, taip tai neveikia. Ar įmanoma atskirti vieną popieiraus lapo pusę nuo kitos?

(Reply to this)(Parent)(Thread)

Re: Kitas galas
[info]kasparas.net
2008-03-19 11:30 am UTC (link)
Nesusišnekam? Imkime konkrečius pavyzdžius.

„Saulėtekio komisija“. Gražūs žodžiai? Mano nuomone, taip. Devalvuotas posakis. Mano nuomone, taip. Kodėl? Mintis buvo gražiai paišoma. Ekspluatuojama buvo iki nukritimo. O rezultatai? Aš bent jau neprisimenu ko nors esminio, ką ta komisija būtų padariusi. O gal netgi autoriaus mintis buvo pakabinti makaronus naivuoliams ant ausų!

„Laisvė“. Gražus žodis? Taip. Nuvalkiotas? Čia jau kaip pažiūrėsi. Pasakytas pilką dieną minios naujiems darbams jis tikrai neįkvėps. Tačiau, jei kas nors kėsinsis tą laisvę atimti, tai su šiuo žodžiu pusę tautiečių ištrauksi iš po jų kasdienybės nešulių. Todėl, aš sakyčiau, kad šis žodis nėra nuvalkiotas. Nors jau ir 20 metų intensyviai brūžinamas. O kodėl nėra nuvalkiotas? Todėl, kad idėja po juo rimta! Įgyvendinta, todėl kasdienybėje neaktuali. Tačiau jos aukoti visai nesinori.

Dėl paprastumo. Mano supratimu, paprastesnis yra „laisvė“.

Įdomu būtų išgirsti kontrpavyzdžių.

O dėl lapo pusių, manau, kad pirma reikia pradėti dalykus vadinti savais vardais (ko pas mus neretai trūksta), o tik tada esmę ir pavadinimą bus galima laikyti vieno lapo dviem pusėmis. Be to, ir pačią geriausią idėja įgyvendindamas atžagariomis rankomis gali privesti iki absurdo.

(Reply to this)(Parent)(Thread)

Re: Kitas galas
[info]vklase
2008-03-19 11:45 am UTC (link)
kalbu apie viešai vartojamą žodyną.
nenuvalkioti nei laisvė, nei Tėvynė, nei mama.
ir niekada nebus nuvalkioti.
Bet ar tu girdi juos tariant viešai?

tu girdi kažką apie regiono lyderius, įvaizdžius, spręsime, tikrinsime, sudarysime galimybes ir visus kitus žodžius-maskuotes.

o taip, čia tu teisus.
ne neretai trūksta - o dažniausiai trūksta: žodžiai ne sako, žodžiai maskuoja

bet juk ir sakau: ne "sukurti" naują ir gyvą žodyną, o "atrasti" gyvus žodžius.
jie yra, jų nėra viešojoje kalboje.
ir čia aš net ne apie politiką - o apie kiekvieną viešąją kalbą.

(Reply to this)(Parent)(Thread)

Re: Kitas galas
[info]kasparas.net
2008-03-19 02:50 pm UTC (link)
Nu, tai kaip tu manai, kodėl girdisi tik tos maskuotės? Ogi todėl, kad jei reikia reaguoti į problemą, tai „spręsime“ tinka bet kuriai situacijai ir iš oponento atima pagrindą toliau spausti tave su tuo klausimu. Bent jau kuriam laikui. Ir kas svarbiausia, sakydamas „spręsime“ tu gali neturėti nė žalio supratimo ar minties, kaip tai padaryti!

Vėlgi paimkim pavyzduką. Atbėga susirūpinusi trihektarininkė Marijona pas viršaitį ir godojasi, „ka nier kur bulbikių siet“, nes bebrai visus tris jos hektarus po vandeniu paliko. Tai, jei viršaitis su galva, pasakys, „nugi Marijuon, eisi namo, užsuk pas Kazimierą, paprašyk, kad tas savo šaunyką iš slėptuvės ištrauktų ir praretintų aštriadančių statybininkų gretas. O tada jau truktelsim tą jų užtvanką ir bent du su puse tavo hektaro išlįs iš po vandens. Suprask, plikauodegiam taip pat reikia kažkur gyvent.“

O jei nėra košės pas viršaitį, bet yra biurokratinės patirties? Tada visada tinka „nepiergyvenk Marijuon, žinom tavuo biedą, spręsim, būtinai nepamiršim, iki bulbiakasio tikrai sudarysim komisiją tavo problemai nagrinėt, nepaliksim bieduo, garbies žuodis!“. Ateis Petronelė skųstis, kad Mykuols traktorium per jos triuobą pervažiavo, bekošiui vėl ta pati litanija tinka — tik vardą ir terminą pakeisk. Ir vėl interesantas paliks ramybėj. O iki bulbiakasio, žiū, ir pats sugalvos kaip savo problemas išspręsti, bus galima toliau ant laurų miegoti. Tuo tarpu galvočiui reik prisiminti „priglausiu“, „atstatysim“, „pamokysim“ ir t.t.

Ir neneša mano smegeninė, kaip kokį naują žodį tas bekošis gali sumislinti, kai jam nereikia to žodžio. O va tas, kuris minčių ir idėjų turi, neišvengiamai ieškos kaip tas idėjas išsakyti. Vienam tiks „praretinti“, kitas geriau „mat'peremat'“ nesuras. Bet, žinai, iš tuščiapuodžio ir mat'peremato aš rinkčiausi eit pas pastarąjį savo problemom spręsti. Juk siekdamas rezultato, o ne į teatrą.

Todėl, idėjos pirma, žodžiai po to.

Ir jei tu vis dar manai, kad naujas ir gražus žodis be idėjų po savimi gali išgelbėti pasaulį, tai kurių galų kabinėjiesi prie autorių už robotiškus tekstus. Uždėk iškabą ant žurnalo „Beprotiškai Fantastiškas“ ir leisk muilą į puslapius. Žodžiai (iškabos) gi gražūs! Ir kol kas dar nenuvalkioti. Ir netgi komercinę sėkmę toks daiktas tikriausiai turėtų. Na, bent vienam numeriui. Tiesa, negarantuoju, kad už tokį poelgį aš asmeniškai duoti į dūdą neateisiu.

(Reply to this)(Parent)(Thread)

Re: Kitas galas
[info]vklase
2008-03-19 03:22 pm UTC (link)
Kasparai, tu su bebrais atsargiai mano tinklaraštyje, nesangi tuojau susilauksi komentarų.
OK, sutinku, mano filologiškas išsilavinimas stumia mane absoliutinti tekstą.
Matai, aš manau, kad idėjų be žodžių nebūna.
dar kart pasakysiu - idėjų be žodžių nebūna (hm, Platonas galėtų ir nesutikti, kaip ir Šliogeris). Tai dvi vieno popieriaus lapo pusės.
visai nesvarbu iš kurios pusės tu pirmiausia jį paimsi - svarbu, kad jis būtų.
Mes kažkaip ginčijamės lygioje vietoje.
Tiesiog pažiūrėk į Wittgensteino citatą pačiame teksto viršuje.
idėja arba yra iškart visada su visais priedais įskaitant raišką, arba jos nėra.
kai jos nėra - tada ir tabaluojasi tie visi skudurėliai ir figos lapeliai beigi robotai. žodžių skurdas rodo idėjų tuštumą.
ir apie tai šis tekstas, tik aš pabandžiau apversti: ieškokite žodyno, nes jūsų negyvi žodžiai kalba apie jūsų negyvas sielas.

(Reply to this)(Parent)(Thread)

Re: Kitas galas
[info]kasparas.net
2008-03-19 05:13 pm UTC (link)
Apie bebrus žinau. Nebijau. Už savo žodžius atsakau. Galų gale, kaip tu manai, kodėl aš jiems pusę ha Marijonos žemės palikau? ;-)

Tavo poziciją pradedu suprasti. Jei kažkam idėjos gimsta su visomis išraiškos formomis iš karto, tai aš tokiems žmonėms smarkiai pavydžiu. Nes mano, technariaus, asmeninė patirtis yra visiškai kitokia. Minčių, kaip kažką gero (technine prasme) padaryti, galvoje gimsta ne taip ir mažai. Tačiau iš smegenų impulso kažkuo materialiu tai tampa labai sunkiai. Neretai, iš pradžių kažkokia schema. Paskiau tekstu, kuris tą schemą pristato kolegoms, pažadina diskusijas. Vėliau, kapitaliai perrašytas kartais turi kažkokių galimybių patikti bosui. Ir galiausiai dar kartą permaltas bando atlapoti kliento piniginę. Netgi labai nedidelės apimties — puslapio ar dvieju — gali pareikalauti kelių vakarų kiekvienai iteracijai. Ir aš nežinau, kaip pavadinti tą būseną, kai ką ir kaip daryti žinai, o va teksto, kuris „parduotų“ tai — ne. Tai jau gimusi idėja, ar dar ne?

O siūlomas metodas — per žodynus į žvaigždynus — man asmeniškai palieka labai didelių abejonių dėl efektyvumo. Nors geresnio pasiūlymo neturiu.

P.S. Kasparas yra mano pavardė.

(Reply to this)(Parent)


[info]zalias_bebras
2008-03-20 07:42 am UTC (link)
Nususinimo tendencija yra pastebima, ir tai negerai. Ypač, sinonimais gausioje lietuvių kalboje, turinčioje ir gerų žodžių darybos pavyzdžių. :(

(Reply to this)


Create an Account
Forgot your login?
Login w/ OpenID
English • Español • Deutsch • Русский…